Vilddjuren

Att ha hund har många fördelar. Det måste jag ändå erkänna dem stunder jag blir så galen på dem att jag bara vill sälja dem. Vara en av alla dem som titt som tätt lägger ut sina hundar på blocket. Våra hundar har varit odrägliga när Rickard har varit borta och jag haft dem själv. Förra sommaren ville jag skjuta dem. Kanske inte bokstavligen men nästan så. Vi har nu fått lite mera ordning på dem. Hör och häpna men vi var i början av sommaren till en hundpsykolog. Hahahaha. Det är okej att skratta. Saken var den att jag pallade inte längre. Pröva själv att ha en hund som piper konstant, jagar svansen och verkar hela tiden understimulerad medan den andra skäller på minsta vindpust. Nej inte speciellt roligt om Rickard tex var bortrest eller jobbade från morgon till kväll. Jag hade faktiskt ingen motivation till att gå till nån hundpsykolog och betala massa pengar.... men vi gjorde det. Svaret vi fick är bara för mycket humor. Rickard var tydligen inte tillräckligt mycket alfahanne så när han åker bort är hundarna oroliga över ifall han kommer klara sig. Därför blir dem stressade, och ännu mera stressade för jag blir arg när de inte lyssnar på mig att lugna ner sig. Rickard har alltså (enligt hundpsykologen) varit deras bebis 😂😂😂😂😂. Jag dog lite. Vi fick massa feedback som vi nu kört med sen dess och det har givit bra resultat! En grej som kan vara tänkvärd är att man inte behöver aktivera sin hund så mycket idag som alla påstår. Att vi många gånger blir stressade över att vi tex inte hinner med att motionera våra hundar lika mycket som dem behöver vilket leder till att hunden känner av det och blir stressad. Bara det har gjort mig och Rickard mindre stressade. Hela våren har ju varit lite knas. Han har haft ryggproblem, jag höggravid och jobbat 100% och så har vi flyttat vilket är ett galet projekt i sig.... med att sälja hus osv. Orken som funnits kvar har gått till barnen och alla måsten. Jag är lite fascinerad över att detta faktiskt funkat. Leia är fortfarande lite små stressad mellan varven men det kan jag ta. Det där med att aktivera sin hund, ja jag tar det med en nypa salt. Hundar är ju skapta för att ha nån slags uppgift om det så är vall, jakt eller vakt. Men vi testade i två veckor att inte aktivera dem och sen göra det psykologen sa. Det var att aldrig göra något på deras villkor. Tex kommer dem fram och vill ha uppmärksamhet ska man ignorera, för annars får dem som dem vill och man sjunker i rang. Man ska alltså ge hunden uppmärksamhet när man själv känner för det. Och när det kommer nån hem till oss så ska vi ställa oss tysta mellan dörren och dem, bara visa med kroppen att det är okej "jag har läget under kontroll". Typ så. Båda två har ju varit galna när det kommit hem folk till oss 😂😂😂. Tänk att dessa självklara tips kostat oss 1500kr... värt det såklart men ändå vi borde ju listat ut det 😂. Nåja, det jag skulle komma till är att jag just nu är väldigt glad över att ha två trogna vakthundar ❤️. Inte min favorit att sova ensam hemma och nu när vi bor som vi gör är det inte direkt mer poppis 😂. 

 

Kommentera här: